کد مطلب:36061 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:185

بی اعتنائی به نکوهش نکوهشگران











(و لا تاخذك فی الله لومه لائم)

«و نگیرد تو را در راه خدا ملامت ملامت كننده»

گاهی از اوقات، نكوهش نكوهش گران، انسانهای صالح و جهادگر را از ادامه دادن به جهادو حركت در مسیر «الله» سست و دلسرد كرده و احیانا بكلی باز می دارد و این نشانه ی ضعف نفس انسان است. انسانهای قوی الاراده و با استقامت، با اراده ای پولادین در راه خدا گام نهاده و جهاد می كنند و برنامه های دینی خود را انجام می دهند. و نقد و انتقاد جاهلانه ی جاهلان و نكوهش نكوهش كنندگان، آنان را از ادامه ی راهی كه در پیش گرفته اند باز نمی دارند.

مصداق اتم این جمله ی نورانی، خود امام امیرالمومنین علیه السلام است چنانكه خود را جای دیگر می فرماید: «و انی لمن قوم لا یخافون فی اللهلومه لائم...»[1].

«و من از گروهی هستم كه ازملامت توبیخ كنندگان، در راه خدا بیم ندارند» و نیز در زیارت آن حضرت در روز غدیر می خوانیم: «لا تاخذك فی الله لومه لائم»[2].

«ملامت ملامت كنندگان، تو را از ادامه ی راه خدا باز نداشت».

و در دعای شریفه ندبه راجع به آن برگوار می خوانیم: «و لا تاخذه فی الله لومه لائم» ملامت ملامت كننده، آن حضرت را نگرفت و از راهی كه می رفتند بر نگردانیده و باز نداشت.

[صفحه 48]

نواده آنحضرت، بانوی پر افتخار اسلام حضرت فاطمه دختر امام حسین علیه السلام در كوفه ضمن خطابه ی آتشینی كه ایراد كردند جد بزرگوار خود امیرالمومنین علیه السلام را به این افتخار بسیار بزرگ ستوده و یاد كرده به زبان التجا به دربار الهی و در مقام شكایت از كوفیان و انتقاد قدر نشناسی آنان از پدر و جدش می گوید: «لم تاخذه فیك لومه لائمه و لا عذل عاذل...»[3].

«خداوند ملامت ملامت كننده و نه عیب جوئی عیب جوینده، جدم امیرالمومنین را از استقامت در راه تو باز نداشت».

و اكنون آن بزرگ انسانی كه همه، او را بدین صفت ستوده اند فرزند خود را امر می كند كه اینچنین استوار و پا برجا در راه خدا باشد و با اراده قوی حركت كند و سخنهای جاهلانه ی نابخردان در او اثر نداشته باشد.

و این نكته قابل توجه است كه انسانهای پاك و با فضیلت، بیندیشند كه چه كسانی مردان خدا را ملامت می كنند؟ آیا آنان افرادی محترم و شریفند؟ نه بلكه افرادی جاهل و فرومایه اند. و آیا آنان برای خدا و در راه حق ملامت می كنند؟ نه، بلكه آنان در مسیر طرفداری از باطل، مردان خدا رامسخره و استهزاء كرده و توبیخ و سرزنش می نمایند. «ان الذین اجرموا كانوا من الدین آمنوا یضحكون و اذا مروا بهم یتغامزون و اذا انقلبو الی اهلهم انقلبوا فكهین واذا راوهم قالوا ان هولاء لضالون»[4].

«همانا آن كافران به مومنان می خندیدند- و آنان را مسخره می كردند- و هر گاه بر آنها می گذشتند به یكدیگر- از راه طعن و مسهره- چشمك می زدند و هر گاه به سوی خانواده و كسان خود باز می گشتند بناز و شادی و خنده، باز می گشتند و هر گاه آنان را می دیدند می گفتند: آنها گمراهانند...»

آری بزه كاری بی ایمان، مردان شریف و رجال الهی را مسخره و ملامت می كنند، و آنانند كه با مردان برگ با متلك گوئی و عیبجوئی، مواجه و روبرو می شوند بنابراین جای نگرانی نیست كه عیبجویان انسان، افرادی بزهكار و نادان باشند.

[صفحه 49]

ابن میثم بحرانی جمله ی محل بحث را به نحو دیگری معنی می كند، وی می گوید: این جمله: و لا تاخذك فی الله لومه لاثم، كنایه از نهی از تقصیر در اطاعت الهی است زیرا از لوازم مقصر، استحقاق ملامت ملامت كنندگان است.

بنظر ایشان گویا فرموده اند: تقصیر در امر الهی نكن كه در نتیجه دچار سرزنش توبیخ كنندگان شوی. كه انسان گناهكار، مورد سرزنش قرار خواهد گرفت.

بیان مزبور در جای خود، مطلبی صحیح و منطقی است ولی بحسب ظاهر و موارد به كارگیری این جمله، همان برداشت و معنای اول صحیح و مقصود است.


صفحه 48، 49.








    1. نهج البلاغه پایان خطبه 234 معروف به خطبه قاصعه.
    2. مفاتیح الجنان ص 373.
    3. نفس المهموم طمع جدید ص 397.
    4. سوره مطففین آیه 30 -33.